mandag 3. august 2009

Stillehavskysten naa

Bildene under er fra en vulkan-hike vi tok til Telica, en av de aktive vulkanene like ved Leon i Nicaragua. Det forrige utbruddet vulkanen hadde, var i 2007, om jeg husker riktig. Etter en del timers noksaa strevsom hike, med tunge ryggsekker og et par sutrete tyskere, kom vi opp til vulkanens krater, som var full av svovelroeyk og alskens demoner og heksetöser. Vi campet bare et par hundre meter fra vulkantoppen, blant gressende hester og kuer, og hiket ned igjen neste dag, til noen lite bemerkelsesverdige mud pools med kokende leire. Om kvelden drakk vi oss saerdeles beduggede med den ene guiden fra turen, Mark fra Canada, en hyggelig mann.

(Det herlige bikinibildet lengst nede, som Andreas, uten noen form for klarering, la inn for eget forgodtbefinnende (...), er fra et vannfall vi gikk til utenfor Esteli, foer vi kom til Leon.)

Etter Leon, dro vi rett ut til Isla de Ometepe, som er den stoerste oeya i Lago De Nicaragua, som igjen er den stoerste innsjoeen i Sentral-Amerika. Her utforsket vi ikke stort annet enn stranda, hammockene og noen flasker med rom. Dette igjen var fantastisk digg, og vi har trent latmannsmuskelen godt naa. Den strutter og flexer, og foerer oss videre paa turen. (Vi glemte kameraet paa hostellet, saa bilder fra vaare dager i fullstendig dekadanse kommer senere.)

I dag kom vi til San Juan Del Sur, en kystby paa stillehavssiden av Nicaragua, like ved grensa til Costa Rica. Faktisk (...) leker vi med tanken paa aa proeve oss paa surfingen igjen, denne gangen paa en noget mer begynnervennlig strand. Men naa om dagen mangler vi litt tiltak, vi er klare for Peru naa, og utsetter til stadighet aa dra til Costa Rica, som er ekstremt dyrt. Vi proever aa spare penger, med og uten hell, til Machu Picchu, som er kostbart, men saa klart med en svaert saa sterk appell. Pengesparing er virkelig en djevelsk aktivitet. Vi evner aa spare penger paa de mest idiotiske ting, som for eksempel et par kroners billigere middag, for saa aa blaase penger gladelig og leende bort paa utaallige flasker Flor de Caña. For eksempel leker vi ogsaa med tanken paa aa ta inn paa et svinedyrt hostell borti gata her, hvor rommet kommer med balkong, eget bad, kabel-Tv, air cond. OG kjoekken...men som ogsa koster 30 dollar natta, som her nede er en "svimlende" sum:)

Hva vi ender opp med aa gjoere de neste dagene, vet da gudene.. Kanskje aapner vi lommeboka for dyptvannsfiske, snorkling, surfing, latskap paa dyre hotellrom eller noe annet stas. Eller vi legger oss paa stranda her nede og svir oss enda mer lillabrune enn vi til naa har maktet aa faa til, mens pengene godter seg trygt i lomma og droemmer om ville fjell og inkamystikk.